Konkurencyjne obszary poprzez internacjonalizację :Konkurencyjność MŚP w zglobalizowanych regionach


COMPETE IN „Konkurencyjne obszary poprzez internacjonalizację: konkurencyjność MŚP w zglobalizowanych regionach” KOMUNIKAT PRASOWY NR 3 Wielkopolska wymienia się doświadczeniami dotyczącymi wspierania internacjonalizacji MŚP z europejskimi regionami. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego od kwietnia 2016 r. realizuje międzynarodowy projekt dotyczący wspierania konkurencyjności regionów poprzez internacjonalizację, skupiajacy się w szczególności na poprawie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w obliczu globalizacji gospodarki. Projekt zakłada stworzenie katalogu dobrych praktyk, obejmującego sprawdzone rozwiązania w zakresie wspierania ekspansji zagranicznej MŚP, przyciągania inwestorów i nawiązywania międzynarodowych partnerstw gospodarczych. W procesie ich wyboru uczestniczą członkowie tzw. Lokalnej Grupy Interesariuszy (LGI), która w każdym regionie skupia instytucje posiadające długoletnie doświadczenie i wiedzę we wspieraniu internacjonalizacji regionalnej gospodarki. Wraz z końcem 2017 r. zakończył się w projekcie etap odbywania wizyt studyjnych, podczas których kolejno w Wakefield (Wielka Brytania), Reggio Emilia, Bolonii (Włochy), Gliwicach, Poznaniu (Polska), Gavle (Szwecja) i Walencji (Hiszpania) prezentowanych było 21 dobrych praktyk. W II połowie ubiegłego roku każdy z partnerów, we współpracy z przedstawicielami Lokalnej Grupy Interesariuszy, przedstawiał po 3 przykłady stosowanych na jego obszarze narzędzi i rozwiązań, które mają potencjał do wykorzystania przez innych partnerów. Opisy wszystkich dobrych praktyk dostępne są na stonie internetowej projektu https://www.interregeurope.eu/competein/library/#folder=779 . W Wielkopolsce partnerzy projektu przebywali w dniach 19-20 października 2017 r. Podczas wizyty Departament Gospodarki UMWW jako pierwszą praktykę zaprezentował realizowany w ramach WRPO projekt “Gospodarna Wielkopolska”, obejmujący promocję gospodarczą i inwestycyjną regionu oraz budowę Marki Wielkopolski dla wzmocnienia konkurencyjności wielkopolskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej, głównie w strategicznych obszarach zdefiniowanych jako inteligentne specjalizacje. Odbiorcami projektu są MŚP z Wielkopolski, a także samorządy lokalne posiadające ofertę terenów inwestycyjnych, projekty inwestycyjne bądź nieruchomości gospodarcze na sprzedaż. W ramach prezentacji drugiej praktyki pn. “Instrumenty finansowe na rzecz wspierania internacjonalizacji MŚP” regionalne instytucje finansowe: Wielkopolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o., Fundusz Rozwoju i Promocji Wojewódzywa Wielkopolskiego S.A. oraz Wielkopolski Fundusz Rozwoju Sp. z o.o. wspólnie przedstawiły swoje doświadczenia. Obejmowały one takie aspekty jak realizacja w latach 2009-2011 projektu JOSEFIN , w ramach kórego stworzono i przetestowano model instrumentu finansowego połączony z coachingiem, kompleksowe doradztwo w zakresie eksportu wraz z gwarancją eksportową dla MŚP oraz zarządzanie finansowe środkami pochodzącymi ze środków zwrotnych z instrumentów inżynierii finansowej Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 i 2014-2020. Trzecią praktyką prezentowaną podczas wizyty studyjnej w Wielkopolsce było “Wsparcie rozwoju międzynarodowej współpracy przedsiębiorstw przez działające w regionie izby”: Wielkopolską Izbę Rzemieślniczą, Wielkopolską Izbę Przemysłowo-Handlową oraz Polską Izbę Gospodarczą Importerów Eksporterów i Kooperacji. Dodatkowym punktem programu była wizyta w Poznańskim Parku Naukowo-Technologicznym Fundacji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie zagraniczni goście mieli okazję zapoznać się z międzynarodową działalnością Parku i oferowanym przez niego wsparciem ekspansji zagranicznej firm, zwiedzić wraz z prof. dr hab. inż. Tomaszem Goslarem Poznańskie Laboratorium Radiowęglowe, a także wziąć udział w lekcji eksperymentalnej w Laboratorium Wyobraźni. Kolejnym etapem w pracach projektowych jest wybór dwóch dobrych praktyk przez każdego partnera do dalszego badania w trakcie dwustronnych warsztatów transferowych. Efektem końcowym tej fazy ma być bezpośrednie przygotowanie praktyki lub jej elementów do przeniesienia do polityki regionu dokonującego transferu. W przypadku Wielkopolski pogłębionej analizie poddane zostaną następujące praktyki: 1. „TRIIP –The Regional Innovation Internationalization Project” miasta Gåvle (Szwecja), dotyczący wsparcia regionalnych mikroprzedsiębiorstw w podejmowaniu międzynarodowej działalności. Firmy przystępujące do projektu w pierwszej kolejności poprzez samoocenę z udziałem trenera oceniają swoją dojrzałość i zdolność do wprowadzenia produktów/usług na rynek zagraniczny. Podmioty, które zostaną pozytywnie ocenione, przechodzą do głównej fazy, w której dzięki udziałowi w warsztatach i seminariach, pozyskują wiedzę dotyczącą: rozwoju pomysłów na biznes i innowacje, strategicznego planowania rynku, brandingu, opakowania produktu i usługi rozwoju komunikacji, a także mają możliwość odbycia dwóch wyjazdów terenowych na wskazane rynki. Udział w fazie samooceny jest bezpłatny, natomiast w fazie głównej przedsiębiorcy ponoszą opłatę w wysokości 500 EUR. 2. „Programy wsparcia internacjonalizacji MŚP: XPANDE oraz SICOMEX” regionu Walencja (Hiszpania). Program XPANDE oferuje szkolenia i usługi doradcze dla MŚP z regionu, które rozpoczynają działalność eksportową. Dodatkowo, w ramach indywidualnych sesji konsultacyjnych z ekspertem, firma tworzy własną strategię eksportu, a następnie z uzyskanej dotacji pokrywa wydatki na jej wdrożenie. Przedsiębiorstwo ponosi częściowe koszty dopiero w fazie wdrożenia strategii, etap doradztwa współfinansowany jest przez Izbę Handlową. Program SICOMEX oferuje firmom możliwość skorzystania z tzw. agenta/brokera eksportowego, wybieranego w obcym kraju, posiadającego dobrą znajomość rynku lokalnego. W ustalonym okresie czasu ekspert ten świadczy usługi wprowadzenia produktów lub usług na zagraniczny rynek dla ograniczonej liczby firm. Uczestniczący w programie eksporterzy z wybranych sektorów gospodarki ponoszą roczną opłatę za możliwość korzystania z usług agenta oraz tzw. opłatę za sukces. PLATFORMA LEARNINGOWA PROGRAMU INTERREG EUROPA Wszyscy zainteresownai pozyskaniem dodatkowych infromacji na temat polityk regionalnych mogą odwiedzić platformy Programu Interreg Europa: http://www.interregeurope.eu/policylearning/, prowadzone przez zespoły ekspertów i Wspólny Sekretariat programu (Lille, FR), w 4 grupach tematycznie odpowiadających priorytetom programu: Badania i innowacje, Konkurencyjność MŚP, Gospodarka niskoemisyjna, Środowisko i efektywne gospodarowanie zasobami. Oferują one bezpłatny ogólnoeuropejski zasób wiedzy na temat projektów, polityk, praktyk, wychodzący poza programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej.